субота, 24 грудня 2016 р.

Кен Робінсон, Лу Ароніка. Школа майбутнього.

Цю книгу, як і праці Гатто,  я почав читати після відвідин семінару Анастасії Кислинської. Публікація не повністю готова. Я продовжую читання книги і під час цього процесу занотовую цитати та думки.

Передмова до українського видання

Цитати

"...творчість - це процес отримання оригінальних ідей, які мають цінність."

"... не треба фантазувати про майбутній світ і професії - треба просто допомогти нашим дітям підготуватися до викликів майбутнього, хоч як вони виглядатимуть. Кен Робінсон перелічує важливі особисті якості, чи то компетенції, на цьому шляху: допитливість, творчість, критичне мислення, уміння спілкуватись, співпраця, співчуття та емпатія, самовладання, громадянська свідомість. Саме їхньому розвитку має сприяти будь-яка школа чи освітня програма. "

Що зрозумів?

Кидаємо тужити за минулим, концентруємся на майбутньому і думаємо, які навички там нам знадобляться.

Що робитиму?


Перегляну доповідь Кена Робінсона на TED - "Do schools kill creativity?".
Ознайомлюсь із іншими книгами автора :
  1. Out of Our Minds: Learning to be creative. Освіта проти таланту: як розвинути свій творчий потенціал.
  2. The Element: How Finding Your Passion Changes Everything.Покликання: як знайти свою стихію й змінити власне життя. 
  3. Finding Your Element: How To Discover Your Talents and Passions and Transform Your Life. Знайти своє покликання: як віднайти свої таланти й стихію і змінити власне життя. 

Вступ

Цитати


"Цивілізація - це перегони між освітою і катастрофою." - Г.Дж. Веллс

"... хоча освітні системи реформують по всьому світу, більшість реформаторів керуються політичними й комерційними інтересами, не розуміючи, як люди реально вчаться і як насправді працюють найкращі школи."

"... ми всі народжуємося з безліччю природніх талантів, але до моменту, коли закінчуємо навчання, більшість із нас занедбує ці таланти."

"Упродовж недавніх десяти років я особливо часто чую, як люди в різних куточках світу скаржаться на те, що тести й стандартизація мають катастрофічні наслідки для них, їхніх дітей і друзів."

"Навчання - це процес здобування нових знань і вмінь. Люди - вельми допитливі, здатні до навчання істоти. Дітлахи з'являються на світ із невгамовним потягом до навчання. На жаль, у школі в багатьох він починає згасати. Не дати йому згаснути - ось ключ до трансформації освіти"

"Освіта - це організоавані програми навчання. Формальна освіта заснована на припущенні про те, що молоді люди мусять знати, розуміти й могти робити те, чого б вони самостійно зробити не могли. Тут ключові питання полягають у тому, що саме вони повинні знати, розуміти й уміти і як організовувати освіту так, щоб допомогти учням учитися."

"Вишколювання - це тип освіти, зосереджений на опануванні конкретних навичок."

"Успіх тих, хто дав раду в системі, дорого обійшовся тим, кому це не вдалося. Що більших обертів набирає рух за підвищення стандартів, то більше учнів зазнають невдачі. Дуже часто люди досягають успіхів усупереч пінівній культурі освіти а не завдяки їй.
Отож, що ви можете зробити? Якщо ви учень, учитель, тато чи мама, директор школи або чиновник у галузі освіти, якщо ви хоч якось пов'язані з освітньою галуззю, то можете долучитися до змін. Для цього потрібні три речі: критичний аналіз теперішньої ситуації, бачення того, як усе має виглядати, і теорія змін, яка підкаже як перейти від одного до іншого. Саме їх я описую у цій книжці на основі власної практики та досвіду багатьох інших людей."

"На мою думку, мета освіти - дати учням можливість зрозуміти довколішній світ і власні таланти, щоб вирости щасливими людьми й активними громадянами."

"Я чудово усвідомлюю, що сьогодні освітня галузь потерпає від колосального політичного тиску"

"Якщо ви маєте хоч якийсь стосунок до освіти, то перед вами три варіанти дій: ви можете творити зміни всередині системи, можете вимагати змін у системі або можете виявити ініціативу за межами системи."

"Підхід, який  я рекомендую, сягає коренями глибоко в історію викладання і навчання - аж до древніх часів. ... Він побудований на принципах, що їх промислова революція - попри всі її досягнення - наполегливо відштовхувала на узбіччя."

"Напевно, науковий фантаст і футурист Г.Дж.Веллс щось таке мав на увазі, коли казав, що цивілізація - це перегони між освітою і катастрофою. Справді, освіта - наша остання надія. Але не застаріла промислова освіта, створена для того, щоб задовольняти потреби XIX і початку XX століть, а нова освіта, що відповідатиме сучасним викликам і справжнім талантам, прихованим глибоко у нас."

"... не варто поліпшувати те, що ми робимо десятками років. Треба робити щось інше. Не лагодити цю систему, а змінити її: не реформувати, а трансформувати. Найбільша іронія в нинішній хворобі освіти в тому, що ми знаємо, що насправді працює. Ми просто не вживаємо заходів у досить великому масштабі."

"У світі відбуваютьс я революційні зміни; нам потрібна і революція в освіті. Як і більшість революцій, ця віддавна визріває, а подекуди вже йде повним ходом. І рухається не зверху вниз, а знизу вгору - як, зрештою, і має бути."

Що зрозумів?

Стандартизація вбиває креативність. А майбутнє за ним. Трансформуємо це все як із середини, так і ззовні.

Як студент, я ненавидів процеси екзаменування та тестування. Цікавішими були співбесіди. 

Як викладач, ненавиджу процес придумування запитань для тестів. З одного боку дуже легко придумати запитання, які для тебе є очевидними, але іншим важко їх зрозуміти. В інших випадках, ловив себе на тому, що запитання підбираються під рівень аудиторії, щоб студентам було легше відповідати. Крім того, запитання типу "дайте визначення цього поняття "  або "як ви розумієте це поняття" безглузді в тестах, бо студенти шукають відповіді на них гуглінням. Причому гуглять не перед екзаменами, а під час.

Але тести економлять надзвичайно багато часу, звільняючи від читання великої кількості туфти в екзаменаційних роботах. Напевне для цього їх і придумали.

Що робитиму?

Тут поки не знаю - напевне читататиму цю книгу далі, та трансформуватиму систему як із середини, так і ззовні. 


Немає коментарів:

Дописати коментар